SIRE (Stichting Ideële Reclame) start campagne

Op 27 december 2011 heeft SIRE de campagne “Handen af van onze Hulpverleners” gelanceerd. Agressie en intimidatie tegen hulpverleners is de afgelopen 10 jaar verdubbeld en de delicten worden steeds ernstiger van aard. Gemiddeld is 1 op de 3 werknemers de afgelopen 12 maanden geconfronteerd met ongewenst gedrag door externen.

Er bestaat een groot aantal overheids- en burgerinitiatieven (Veilige Publieke Taak, Hulp voor Hulpverleners, Hart voor Hulpverleners, Duim omhoog, Nederland Veilig, Maak het veilig, Veilige Zorg). Het verschil met de SIRE campagne is dat ze niet alleen de mensen aan willen spreken die zich daadwerkelijk schuldig maken aan fysiek of verbaal geweld jegens hulpverleners, maar ook (juist) de zwijgende meerderheid aanspreken om achter de hulpverleners te gaan staan.

Op Youtube komen regelmatig filmpjes voorbij waarin hulpverleners worden gemolesteerd. In de campagne worden dergelijke Youtube filmpjes in de context geplaats van de Geneefse Conventies.

Deze Geneefse Conventies zijn geformuleerd in 1949 op initiatief van Henri Dunant, betreffen de eerste verdragen die wereldwijd zijn aanvaard, en bevatten verdragen over hoe we in oorlogstijd omgaan met hulpverleners. De slogan van de campagne luidt “Als we in oorlogstijd respect hebben voor hulpverleners … waarom dan niet in vredestijd?“. Een van de filmpjes speelt zich af aan een balie van een Spoedeisende Hup. Hierin is te zien hoe een medewerkster aan haar haren over de balie getrokken wordt.

Tijdens de jaarwisseling geldt een ‘lik op stuk-beleid’: geweld tegen hulpverleners wordt snel en zwaar gestraft.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.