Ombudsman vindt rekeningen van ziekenhuis te onduidelijk

Burgers mogen verwachten dat zij, voor ze een medische behandeling ondergaan, inzicht krijgen in de kosten die daaraan verbonden zijn.

Dat stelt de Nationale Ombudsman in een vrijdag verschenen rapport.

Ook mogen patiënten verwachten dat ze na de behandeling een begrijpelijke rekening ontvangen. Verder zouden ze ergens met hun vragen terecht moeten kunnen. Wanneer ze een ziekenhuisrekening krijgen, moeten ze hun behandeling daarin kunnen herkennen, stelt waarnemend ombudsman Frank van Dooren.

Volgens de ombudsman kan de overheid deze verwachtingen onvoldoende waarmaken. Dat ligt volgens hem mede aan het zogeheten DBC-systeem. Dat staat voor het Diagnose Behandel Combinatie-declaratiesysteem.

Volgens de ombudsman brengt dat systeem met zich mee dat de kosten van eenvoudige behandelingen die binnen het eigen risico kunnen vallen, vaak veel te hoog zijn. Een rekening van 600 euro voor het plakken van een hoofdwond is als voorbeeld in het rapport genoemd.

Uitleg

Vaak kan zorgverzekeraar noch zorgverlener uitleggen wat de kosten zijn voor welke behandeling, constateert de ombudsman. Hij geeft het voorbeeld van een man die een rekening kreeg van 555,60 euro na een consult van tien minuten bij een internist.

De verzekeraar verwees door naar het ziekenhuis voor meer uitleg over de rekening. Maar het ziekenhuis stelde dat het niet verplicht is om daar meer informatie over te geven.

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid stelt in een reactie dat het verbeteren van de transparantie van zorgkosten prioriteit heeft.

L1035759 1

bron : nu.nl